فتو تراپی (نور درمانی)

فتوتراپی یا نور درمانی UV

که به عنوان درمان با نور ماوراء بنفش نیز شناخته می شود، یک درمان پزشکی است که از اشعه ماوراء بنفش برای درمان بیماری های مختلف پوستی استفاده می کند. این درمان معمولا برای درمان اختلالات پوستی مانند پسوریازیس، اگزما، ویتیلیگو و برخی از انواع سرطان پوست استفاده می شود.

فتوتراپی UV با قرار دادن ناحیه آسیب دیده پوست در معرض نور ماوراء بنفش عمل می کند. نور به پوست نفوذ می کند و رشد سلول های پوستی را که باعث عارضه پوستی می شوند، کند می کند. درمان را می توان به چند روش مختلف، از جمله دستگاه های نور درمانی کابین تمام بدن، دستگاه های نور درمانی خانگی با قابلیت حمل آسان، یا درمان های موضعی انجام داد.

یکی از شایع ترین بیماری های پوستی که با نور درمانی UV درمان می شود، پسوریازیس است ، یک بیماری خود ایمنی مزمن که باعث ضخیم، قرمزی و پوسته پوسته شدن پوست می شود. فتوتراپی UV اغلب برای درمان پسوریازیس استفاده می شود، زیرا می تواند به طور موثر التهاب را کاهش دهد و رشد بیش از حد سلول های پوست را که باعث علائم پسوریازیس می شود، کند کرده و درمان معمولاً شامل قرار دادن ناحیه آسیب دیده پوست در معرض نور UVB برای مدت زمان مشخص و تعداد جلسات است که توسط پزشک شما تصمیم گیری می شود.

فتوتراپی یا نور درمانی UV همچنین می تواند برای درمان اگزما ، یک بیماری شایع پوستی که باعث خارش، التهاب و قرمزی می شود، استفاده شود . این درمان می تواند شدت و دفعات شعله ور شدن اگزما را با آرام کردن پوست و کاهش التهاب کاهش دهد. همچنین می تواند بافت و ظاهر کلی پوست را بهبود بخشد.

بیماری دیگری که می توان با نور درمانی UV درمان کرد، ویتیلیگو است ، اختلالی که باعث می شود تکه هایی از پوست رنگدانه خود را از دست بدهند. این درمان می تواند تولید ملانین را تحریک کند، رنگدانه ای که به پوست رنگ می دهد و به یکنواخت شدن رنگ پوست کمک می کند. درمان ویتیلیگو با نور درمانی معمولاً شامل قرار دادن ناحیه آسیب دیده پوست در معرض نور UVB برای مدت زمان مشخص و تعداد جلسات است که توسط پزشک شما تصمیم گیری می شود.

در حالی که نور درمانی UV به طور کلی ایمن و موثر است، اما عوارض جانبی بالقوه ای دارد. این موارد می تواند شامل آفتاب سوختگی، خارش، خشکی پوست و خطر بالای سرطان پوست با استفاده طولانی مدت باشد. بیمارانی که تحت فتوتراپی UV قرار می گیرند باید اقدامات احتیاطی را برای محافظت از پوست خود در برابر نور خورشید و محدود کردن قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش در خارج از جلسات درمانی انجام دهند.

در نتیجه، فتوتراپی UV یک گزینه درمانی ارزشمند برای بسیاری از بیماری های پوستی است، به ویژه مواردی که درمان آنها با روش های دیگر دشوار است. اگر با یک بیماری پوستی دست و پنجه نرم می کنید و می خواهید گزینه های درمانی خود را بررسی کنید، با پزشک خود در مورد اینکه آیا نور درمانی UV ممکن است برای شما مناسب باشد صحبت کنید. با اقدامات احتیاطی و نظارت مناسب، این درمان می تواند به بهبود سلامت و ظاهر پوست شما کمک کند.

تاکید می شود که به هیچ عنوان تجهیزات نور درمانی بدون محافظت از چشم ها با استفاده از عینک های UV باکیفیت، نباید مورد استفاده قرار بگیرد، همچنین متذکر می شود که استفاده خودسرانه از تجهیزات نور درمانی و لیزر بدون دستور و نظارت پزشک متخصص ممنوع می باشد.

هرگونه کپی و بازنشر مطالب و تصاویر سایت با ذکر منبع مجاز می باشد.

Avatar