رویکرد فتو تراپی خانگی

فتو تراپی خانگی

فتوتراپی UVB به طور کلی در یک کلینیک سرپایی ارائه می شود که بیماران را ملزم می کند دو تا سه بار در هفته در ساعات اداری برای درمان سفر کنند. این امر باعث می شود که اغلب برای بیماران ناخوشایند و وقت گیر باشد. برای غلبه بر این مشکلات فتوتراپی UVB بیمارستانی، تجهیزات UVB خانگی در اواخر دهه ۱۹۷۰ معرفی شد.تجهیزات متعارف فتوتراپی تمام بدن پرهزینه است و بنابراین بیماران معمولاً در مراکز پوست درمان می شوند. چنین درمانی مبتنی بر مطب اغلب برای آن دسته از بیمارانی که به دلیل از دست دادن زمان و گرفتن مرخصی، ناتوانی در سفر به دلیل بیماری پوستی گسترده یا هزینه های گزاف سفر، دور از مرکز فتوتراپی زندگی می کنند، امکان پذیر نیست. فتوتراپی خانگی به عنوان روشی ظهور کرده است که نیازهای آن بیماران را برآورده می کند.

قبل از شروع فتوتراپی و نور درمانی در منزل، بیماران باید در مورد اهداف و انتظارات درمان آموزش داده شوند. بهبودی بالینی ممکن است هفته ها تا ماه ها طول بکشد با این حال، بیماران می توانند انتظار بهبودی کلی در وضعیت خود را با عودهای کمتر و افزایش کیفیت زندگی داشته باشند.همچنین باید به بیماران در مورد مسائل مربوط به ایمنی، عوارض جانبی نامطلوب و پیگیری آموزش داده شود. بیماران باید همیشه از چشم ها با عینک های UV محافظت کنند و نواحی حساس بدن را بپوشانند. قبل از قرار گرفتن در معرض، بالم لب باید روی لب ها اعمال شود.ضد آفتاب نیز باید به مقدار زیاد روی ناحیه صورت از جمله گوش ها استفاده شود. همچنین مهم است که اطمینان حاصل شود که سایر افراد در طول درمان در اتاق بیمار حضور نداشته باشند و اتاق را ترک کنند تا از قرار گرفتن غیر ضروری در معرض انرژی UV دستگاه جلوگیری شود. همچنین باید به بیماران نحوه برخورد با عوارض جانبی نامطلوب آموزش داده شود. اریتم و سوزش خفیف ممکن است با نرم کننده ها و استروئیدهای موضعی با قدرت متوسط ​​تا بالا درمان شوند. برای سوختگی یا تاول شدیدتر، باید به بیماران توصیه شود که فوراً برای ارزیابی به پزشک خود مراجعه کنند.

آموزش کلیدی است

آموزش به بیمار کلید ارائه فتوتراپی خانگی ایمن است. بیماران به طور ایده آل باید درمان را در یک محیط مطب شروع کنند و سپس به درمان خانگی منتقل شوند. این یک تجربه آموزشی منحصر به فرد را فراهم می کند که در آن بیماران یاد می گیرند که فتوتراپی را بهینه کنند و از واکنش های نامطلوب جلوگیری کنند. جهت گیری فتوتراپی خانگی نیز باید با توجه به بیمار و نوع تجهیزات مورد استفاده، فردی باشد.تنوع زیادی در طیف دستگاه های فتوتراپی وجود دارد و این باید در طول آموزش بیمار نقش داشته باشد. در نهایت، پیگیری دقیق بیمار توسط یک پزشک متخصص با تعداد مشخصی از جلسات درمانی تنظیم‌شده که بین ویزیت‌ها تجویز می‌شود، مراقبت‌های مورد نیاز برای بهینه‌سازی فتوتراپی خانگی UVB را فراهم می‌کند تا بیماران بطور صحیح از دستگاه های نور درمانی استفاده کرده و بهبودی مورد نظر خود را با نظارت پزشک متخصص به دست آورند.

تاکید می شود که به هیچ عنوان تجهیزات نور درمانی بدون محافظت از چشم ها با استفاده از عینک های UV باکیفیت، نباید روشن شود و چشم ها نباید در معرض تابش قرار بگیرند، همچنین متذکر می شود که استفاده خودسرانه از تجهیزات نور درمانی و لیزر بدون دستور و نظارت پزشک متخصص ممنوع می باشد.

هرگونه کپی و بازنشر مطالب و تصاویر سایت با ذکر منبع مجاز می باشد.

Avatar